A Nyugati pályaudvar metróállomás az M3-as vonal belvárosi szakaszának egyik nagyforgalmú átszállóhelye. Az állomás az M3-as metró projektjének utolsó ütemében a SWIETELSKY Építő Kft. munkájával újul meg.
Lapunk rendszeresen tudósít az M3-as metró felújításáról. A BKV Zrt. beruházásában az M3-as metró középső szakaszának kilenc állomásán a SWIETELSKY Építő Kft. dolgozik. Ahogy a korábban felújított északi és az októberben átadott déli szakaszon, itt is más-más vállalat végzi el az állomások és az alagút rekonstrukcióját (az alagúti szakaszokon az osztrák SWIETELSKY cégcsoport különállóan működő és eltérő menedzsmentű leányvállalata, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végzi a kivitelezést).
Az aktuálisan zajló munkálatok bemutatása mellett áttekintjük az állomások múltját, jelenét és jövőjét. Így történt ez a Ferenciek tere, az Arany János utca, a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed, Deák Ferenc tér és a Kálvin tér metróállomások esetében is, most pedig a Nyugati pályaudvar állomásról szóló összefoglalóval jelentkezünk.
Az M3 metróvonalat 1976 és 1990 között öt lépcsőben adták át. A vonal teljes hosszában a pesti városrész alatt helyezkedik el, észak-déli irányban átszelve a fővárost.
Az M3 Magyarország legnagyobb forgalmat bonyolító közösségi közlekedési vonala, mely a város közlekedésében nélkülözhetetlen szerepet tölt be, utasszáma jelenleg munkanapokon 500-520 ezer.
A Nyugati pályaudvar megálló a Nagy körút és Váci út kereszteződésében, a Nyugati tér alatt az Arany János utcai és a Lehel téri megálló között helyezkedik el. Középső peronos kialakítású, két kijáratos, északi végén a Katona József utcai gyalogos aluljáróba, déli végén a Nyugati téri aluljáróba torkollik. A két aluljáró között összekötő gyalogos átjáró található. Az állomás a vonal belvárosi szakaszának egyik nagyforgalmú átszállóhelye.
A megállót 1981. december 30-án adták át a M3-as metróvonal II/B szakaszával. Az állomás az 1990-es évek elejéig a Marx tér nevet viselte.
Ebben a szakaszban 2,4 kilométerrel és további 3 állomással bővült a vonal, amely immár a Lehel térig (Élmunkás tér) közlekedett. Ennek a rövid szakasznak az átadásával Budapest három nagy forgalmú központi pályaudvara (Keleti, Nyugati, Déli) metróval is elérhetővé vált.
A Marx téren Budapest legnagyobb földalatti terét alakították ki, és a felszíni tömegközlekedés rendszere is megváltozott.
A metró építése kapcsán a teret is átépítették. Elbontották a XIX. században épült szállodát, a Westend-házat, amelynek helyére buszvégállomást telepítettek (ma a bevásárlóközpont neve őrzi az egykor itt álló kétes hírnevű garniszálló emlékét – a Szerk.). Megépítették a Váci utat a Bajcsy-Zsilinszky úttal összekötő felüljárót, felújították a Nyugati pályaudvar műemlék épületét, és 1984-re elkészült a Skála Metró is.
Az állomáson északi irányban jelenleg három, a déli irányban négy mozgólépcső üzemel. Az állomás az aluljárókból nyíló két metrócsarnokból, illetve az innen levezető mozgólépcső lejtaknából és fúrt, öt csöves mélyállomásból áll.
Az állomás arculatára a kék-piros színvilág jellemző.
A metrócsarnok, a lejtakna és a mélyállomás oldalfalának burkolatát középkék színű acéllemez, valamint helyenként mészkőburkolat alkotta. A peronokra nyíló nyílászárók a falburkolattal azonos, illetve piros színűek voltak. A padlót sötétszürke gránit burkolta.
A felújítás során kialakítandó új építészeti megjelenés az állomás eredeti szerkesztését veszi alapul, de az elavult szerkezeteket korszerű anyagok váltják fel.
Az aluljárószint tervezett átalakítása során az eredeti építészeti koncepciót megtartva épül át a metrócsarnok, amelyet megtisztítanak a korábbi szervezetlen hozzáépítésektől.
A rendelkezésre álló szűkös hely miatt fontos szempont az akadálymentes utasáramlást elősegítő letisztult formavilág kialakítása és hangsúlyozása.
A szinten új fal- és padlóburkolatokat helyeznek el, a metró csarnokban a berendezési tárgyakat és az utastájékoztatás elemeit falba süllyesztett kivitelben, illetve a mennyezetre függesztve telepítik. A mennyezeten a koncepcióhoz illeszkedő világítósávokat alakítanak ki.
A lejtaknákban a meglévő burkolati hátfalak és tartószerkezetek részleges megtartása mellett az aluljárószinti és a peronszinti falburkolatok rendszeréhez illeszkedő új, szerelt bevonatos fémlemez, illetve a mozgólépcsők burkolatával megegyező rozsdamentes acél falburkolat készül a szélső mozgólépcsők mellett.
A mélyállomást az eredeti kialakításhoz hasonlóan letisztult geometriájú, nagy, összefüggő homogén felületek és kiegyensúlyozott színhasználat jellemzi majd.
Az utasforgalmi terekben a burkolatok mögött elhelyezkedő meglévő műtárgyak látszó felületei és a falszerkezetek védő-esztétikai felületkezelést kapnak.
Az állomáson a legjelentősebb beavatkozás a peronok akadálymentes megközelítését szolgáló ferdepályás felvonó beépítése.
A korábban tervezett 7 db mozgólépcső helyett egy 1400 x 1130 x 2100 mm fülkeméretű ferdepályás felvonót, 4 db 900 mm lépcsőkocsi szélességű mozgólépcsőt és 3 db 1000 mm lépcsőkocsi szélességű mozgólépcsőt építenek be. A felvonó teherbírása 630 kg / 8 személy, névleges sebessége: 1 m/s, a pálya hossza: 43000 mm, a pálya szöge: 300.
A ferdepályás felvonó a déli lejtaknába középre kerül, két oldalán két-két mozgólépcsővel, az északi lejtaknába pedig három mozgólépcsőt építenek be. A ferdeliftekről korábban már részletes videóval ellátott ismertetőt közöltünk, amely itt elérhető.
Az állomás utasforgalmi területein a megkopott kő padlóburkolatot új világosszürke, mattcsiszolt gránit burkolatra cserélik, továbbá a látássérültek számára önállóan használható, akadálymentes, taktilis jelekkel kijelölt útvonalat létesítenek, amelynek vonalvezetését a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége szakembereinek együttműködésével alakítják ki.
Az utasterekben a zajterhelés csillapítása, és a beszédérthetőség biztosítása kiemelten fontos feladat.
Ennek érdekében hangelnyelő szerkezeteket helyeznek el − többek között − az álmennyezet felett, a peronalatti és a kábeltakaró mögötti felületeket mosható akusztikai burkolatokkal borítják, valamint az alagútban hangelnyelő falakat építenek.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.