Ünnepélyesen átadták az A-Híd kivitelezésében megújult átkelőt, másfél hónappal az eredetileg tervezett időpontot megelőzve.
Lapunk részletesen követte a Lánchíd nagyszabású projektjét Budapesten, melynek, illetve a környező infrastruktúrájának (ide tartoznak az aluljárók a Duna mindkét oldalán, és a Clark Ádám tér is) látványos felújítását és modernizálását az A-Híd Zrt. végezte el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízásából. A tervezési feladatokat a FŐMTERV Zrt. – MSc Kft. – CÉH Zrt. konzorcium és FŐMTERV Zrt. külön végzett munkában látta el.
Helyszíni galériákkal és tudósításokkal számoltunk be arról, amikor a kivitelező 2021. áprilisban átvette a munkaterületet és arról is, amikor szintén 2021. június 14-én teljesen lezárták azt. Ezt követően hasonlóan mutattuk be a látványos restaurációt kapó és új acéltáblákból álló pályatesttel megújuló Duna-átkelő munkálatainak minden fontos elemét, mint ahogy azt is, amikor a híd felújított középső pályája megnyílt 2022. decemberben.
2023 augusztus 4-én pedig, miután a beruházás befejezéséhez szükséges hivatalos eljárások – az eredetileg tervezett időpontnál mintegy másfél hónappal hamarabb – sikeresen véget értek, a híd két oldalán végigfutó járdák, valamint a hídfőkben lévő aluljárók is megnyíltak. Ezzel a Lánchíd szerkezeti és műemléki rekonstrukciója véget ért.
A főváros 150 születésnapja előtt csupán néhány hónappal tartott átadó eseményen beszédet mondott dr. Csohány András, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója, aki rámutatott:
"Cégcsoportunk 70 éve épít és újít fel hidakat, a Lánchíd mégis kiemelkedő szerepet tölt be életünkben, hiszen tudtuk, hogy ez a nemzet jelképe, az ország hídja, és az egész nemzetnek újítjuk fel."
Szavaiból kiderült: műszaki szempontból a legnagyobb volumenű munkákat a Lánchíd teljes lezárásának 18 hónapja alatt végezték el. "Elbontottuk a régi vasbeton pályalemezt, helyette új acélszerkezetű pályalemezt építettünk, megújultak a Lánchíd kőfelületei és új korrózióvédelmi bevonatot kaptak a láncok" - kezdte felsorolását, illetve kiemelte: "úgy dolgoztunk a szabványok és az előírások betartásával, hogy bárki is szeretné használni a hidat, biztonságban tehesse azt. Ennek az eredményét, a szerkezet teherbírását próbaterhelés is igazolja."
A kitőrő után időrendi sorrendben haladva hozzátette: ezt követően a járdákon, a hídfőkön és a műemléki munkákon volt a hangsúly. Újragyártották és elhelyezték a korlátokat, elhelyezték a közvilágítást szolgáló kandelábereket, megújították a hídfőkben lévő aluljárókat, és azokat a műemléki felújításokat is elvégezték, melyek a Lánchíd világszerte ismert karakterét adják.
A vezérigazgató kifejtette: "közös erőfeszítéssel képesek voltunk arra, hogy a teljes felújítás az eredetileg tervezettnél hamarabb sikeresen befejeződjön, így ma büszkén adjuk vissza a közlekedőknek az eddig lezárt részeket, a járdákat és a hídfőkben lévő aluljárókat is.” Elmondta:
"Több mint kétezer vendéget fogadtunk, akik mind belepillanthattak abba, hogyan nyeri vissza a híd a régi fényét. Ezúton is szeretném megköszönni azt a kiemelt figyelmet, tiszteletet, támogatást és pozitív visszajelzést, amit mindenkitől kaptunk a felújítás során."
Végül, de nem utolsó sorban dr. Csohány András azzal zárta beszédét, hogy köszönetet mondott a projekt résztvevőinek: a fővárosnak, a megrendelőnek, a mérnöknek, a tervezőnek, de külön kiemelten a projektcsapatnak, Varga Balázs projektvezetőnek, a cégcsoport cégeinek és alvállalkozóinak, valamint az összes szakembernek, aki a Lánchídon dolgozott.
Ezt követően dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója, vette át a szót.
"Nehéz két évet hagyunk magunk mögött, de amit vállaltunk, azt megtettük, sőt a kivitelező és a műszaki ellenőr precíz, gyors munkájának köszönhetően a tervezettnél másfél hónappal előbb befejeztük a Lánchíd felújítását"
– szögezte le, mint ahogy a BKK sajtóközleményében is írják.
Felszólalásában többek között hangsúlyozta még azt is, hogy jelentős munka volt abban, hogy a híd tizennyolc hónapig tartó teljes lezárása nem borította fel a város közlekedését.
Végül Karácsony Gergely főpolgármester mondott beszédet, aki történelmi visszatekintést is tett a több, mint másfél évszázados híd átadója kapcsán. „Krúdy Gyula a Lánchíd pillérei alatt látta átmenni a régi Magyarországot az új Magyarországba" - mutatott rá. Emellett többek között hangsúlyozta azt is, hogy nyugodtan állítja:
a Lánchíd felújítása az elmúlt évtizedek legösszetettebb, legbonyolultabb beruházása volt.
Ezt követően a városvezető szimbolikusan visszaadta Fazekas János hídmesternek a Lánchidat, aki egy valódi hídmester-dinasztia tagja: már édesapja is a Lánchíd hídmestere volt 1964-től egészen 2004-ig, amit ekkor vett át tőle fia. A Fazekas-család egy másik felmenője pedig 37 évig volt hídmester a Margit hídon, ahol jelenleg János nagybátyja a hídmester.
A BKK sajtóközleménye végén egy teljes, tételes időrendi összefoglalót is közzétettek a munkálatokról, melyet kiegészítettünk saját, az adott eseményen készült anyagaink linkjével. Az A-Híd többek között:
• elbontotta az elöregedett vasbeton útpályát, majd egyedileg gyártott acél pályatáblákból újjáépítette;
• elvégezte a bent maradó acélszerkezetek javítását;
• restaurálta a pályaszint feletti kőfelületeket;
• rozsdásodás elleni védelemmel látta el a láncokat és a híd szerkezetét;
• szigetelte és aszfaltozta az útpályát;
• elbontotta a vasbeton gyalogosjárdákat, majd acélelemekből újjáépítette azokat;
• szélesebbé és biztonságossá tette a hídfők gyalogos-aluljáróját;
• gyalogos-átkelőhelyet létesített a pesti hídfő északi és déli járdája között;
• megépítette a járdaelválasztó korlátokat, valamint
• változtatható színképű díszvilágítást szerelt fel.
A kivitelező gyors ütemben haladt a munkákkal, ennek köszönhetően a felújított Lánchíd műszaki átadás-átvétele és végleges forgalombahelyezési eljárása kevesebb mint két évvel a híd teljes lezárása után – és az eredeti szerződésben vállalt 2023. augusztus 3. előtt másfél hónappal –, már június 15-én elkezdődhetett.
A híd megújult útpályáján tavaly december 16 óta közlekednek a közösségi közlekedés autóbuszaival, taxival, motorral, kerékpárral, rollerrel, valamint a megkülönböztető jelzést használó járművekkel utazók. A BKK közlése szerint a felújítás befejezése után is marad a jelenlegi forgalmi rend.
Cikkünket pedig egyik leglátványosabb, a Lánchíd-projekten készült videónkkal zárjuk, melyet akkor forgattunk, amikor az utolsó acéltábla is a helyére került 2021 decemberében.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.